Anne Frank

Hallo, 

Dit is mijn laatste post waar ik een vergelijking geef van het Coronavirus. In deze post zal ik het hebben over hoe ik mij voel en mijn ervaring tijdens de lockdown. Ik doe dit aan de hand van een dagboek van Anne Frank waar ze haar gedachten en belevenissen in beschrijft toen ze moest onderduiken. 
1942: Anne Frank (1929-1945) | Joodse Canon

Anne Frank

Anne Frank is een Joods meisje dat in 1929 Duitsland is geboren. De situatie in Duitsland was toen heel slecht: er was werkloosheid en veel armoede. Hitler haat de Joden en gaf hen de schuld voor de problemen in het land. Door deze Jodenhaat en de slechte economische situatie besloten Annes ouders, Otto en Edith Frank om naar Amsterdam te verhuizen. Daar leerde Anne de taal kennen en ging ze naar school. Wanneer de nazi's Nederland binnenvielen kwamen er wetten die het leven van de Joden moeilijker maakten.  

Achterhuis

De ouders van Anne wilden zich verbergen voor de vervolging en doken onder in het achterhuis van haar vader zijn bedrijf. Daar richtte hij een schuilplaats in waar ze zich konden verstoppen. Er kwamen ook nog 4 andere onderduikers bij waardoor het erg krap werd en ze hierdoor ook bang werd. 

Dagboek 

Vooraleer Anne is ondergedoken had ze voor haar dertiende verjaardag een dagboek als cadeau gekregen. Dit dagboek gaf ze de titel "Het Achterhuis" toen ze tijdens het onderduiken de gebeurtenissen hierin beschreef. Daarin schreef ze ook hoe ze zich voelde en wat ze op dat moment dacht. 

Het oeuvre van Anne Frank | Anne Frank StichtingIk zou een coronadagboek kunnen maken met als titel "Mijn kot". Ik kan mezelf ook wel vinden in Anne's situatie. Ik heb thuis nog 4 andere mensen waar ik mee samenwoon. Doordat we zo'n lange tijd in quarantaine hebben gezeten had ik het gevoel dat ik soms weinig ruimte had. Ook omdat ik bijna dagelijks in mijn kamer zat om te studeren. Mijn kamer was de enige ruimte waar ik mijn tijd het meest heb doorgebracht tijdens quarantaine. Het wel leek alsof ik mezelf had opgesloten in mijn eigen kamer. 




De tijd dat ik in quarantaine zit zou ik dus ook kunnen spenderen aan het schrijven van een coronadagboek, bijvoorbeeld als ik geen motivatie vind om te leren. Daarin zou ik neerschrijven hoe de coronasituatie evolueert en hoe ik mij voel in quarantaine. Voor mij en voor vele anderen zou dit vooral het eenzaamheidsgevoel zijn. Ook het studeren verloopt moeilijker bij mij omdat de concentratie soms moeilijk te vinden is. Ik heb ook heel wat minder sociale contacten doordat ik mijn tijd in quarantaine vooral thuis besteed. 


Bibliografie

Anne Frank Stichting. (z.d.). Wie is Anne Frank? Geraadpleegd op 8 juni 2020 via https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/wie-is-anne-frank/

Wikipedia. (z.d.). Het Achterhuis. Geraadpleegd op 8 juni 2020 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Achterhuis_(dagboek)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Klimaatverandering

De Grote Depressie

Ebola vs Corona